Print this page

Single Operator

Multi Operator

UBN-loggar
Dessa resultat är framtagna med hjälp av ett loggrättnings-
program av SM2EZT och SM3CER.
Vill du se
din UBN-log?

Skicka ett mail till:
sm3cer@ssa.se
och begär den!

LA1ARK/P JP53EK

Nice test again. OK conditions, although not extremely good. We did not hear any OZ stations, I wonder why. We heard a loud signal from Iceland on 40 m, but it was a tourist that was not working this contest. Could TF3IRA try this contest next time?

LA/TF3HM lyssnar koncentrerat efter SMP-stationer.
Hordur, LA/TF3HM lyssnar koncentrerat
efter SMP-stationer.
  LA1ARK:s ’egna’ cheerleaders.
LA1ARK:s "egna" cheerleaders.

A group of teenager girls happened to come next to our station, to train some cheerleader acrobatics. This is the first time LA1ARK/P has worked a radio contest with a supporting cheerleader group.

Jukka, LA7JKA försöker också koncentrera sig...

We apologize our operating procedure faults and keying mistakes that we may have made during the contest, but we still welcome this group to join us next year.

Ops: LA7JKA & LA/TF3HM.

OH6KXL/P KP25TC

Vädret var fint. Vi hade ingen riktig falukorv, så vi måste äta Lidl chilikorv som tävlingsmat. Vi hörde bara en LA.

Pwr: 3,5 W.
Ant: Dubbeldipol.
QTH: Haukipudas.
Ops: OH6KXL, OH8GZN, OH8GZQ & Pecka.

OH8T/P KP25OD

"HÄR ÄR JAG!!!"...

OH8T:s shack hade ordnats bekvämt i bilen.

Rig: Icom IC-751A.
Ant: Butterfly dipole.
QTH: Runtelinharju, Haukipudas.
Ops: OH8MXL & OH9CW.

SKØMK/P JO89OF

SKØMK/P i Portabeltesten 070520

Årets Fieldday med Portabeltest blev en lyckad tillställning med en trogen skara deltagare. Vädret lagom soligt, lagom varmt, men för blåsigt.

Rune, SM5COP, var först på plats, och hade redan riggat sin FT-817 med batteri och övriga tillbehör, innan undertecknad lyckats forcera de branta uppförsbackarna.

SM5COP, Rune vid riggen.

Rune fick hjälp av Esa, SMØXXP, att få upp dubbeldipolen på lagom höjd. När alla förberedelser var klara och uteffekten justerad till < 1 W, startade testen för vår del 0714 UTC.

Torsten, SM5DQ har tagit över körandet och Esa, SMØXXP är intresserad bisittare.
Torsten, SM5DQ har tagit över körandet
och Esa, SMØXXP är intresserad bisittare.

Bra konditioner med fina signaler, men glest mellan stationerna. På 40 mb hördes inga SMP-stationer, utom sista timmen, då vi lyckades köra några "långväga" stationer. Resultatet: 38 QSO, varav 7 på 40 mb.

Esa, SMØXXP fikar och till vänster syns Fredrik, SMØRPG. SM5DQ kör SMP i bakgrunden.
Esa, SMØXXP fikar och till vänster syns Fredrik, SMØRPG.
SM5DQ kör SMP i bakgrunden.

En mysig förmiddag på Lotorpsberget med utsikt över Mälaren och med grillkorv och fika i lä av repeater-kuren.

Från vänster: SMØLHX, SM5ICW, SMØORB och SMØRPG.

73 de Torsten SM5DQ

Rig: Yaesu FT-817, 6,5 Ah batteri.
Pwr: < 1 W ut.
Ant: Dubbeldipol, ca 10 m upp.
Ops: SM5COP & SM5DQ.

SK3BG/P JP82SF

Solsken och drygt 20 grader med byiga varma vindar.

Dipolerna satt inverterade på 11 m höjd.

Janne, SM3CER vid buggen och Tord, SM3EVR rattar K2:an och loggar.

Owe, SM3CWE ställer in kameran för att ta nästa kort...

Så här blev resultatet av Owes "knäppning". Janne sitter beredd att ropa nästa station som Tord hittar.
Så här blev resultatet av Owes "knäppning".
Janne sitter beredd att ropa nästa station som Tord hittar.

Lennart, SM3EFS (till höger) pratar med Christer, SM3ESX. Lennart hörde inga SSB-stationer på 40 m, så han bröt sin station innan testtiden var slut och kom och hälsade på hos oss i stället.
Lennart, SM3EFS (till höger) pratar med Christer, SM3ESX.
Lennart hörde inga SSB-stationer på 40 m, så han bröt sin station
innan testtiden var slut och kom och hälsade på hos oss i stället.

Rig: Elecraft K2.
Pwr: Uteffekt 0,9 W på CW och 3,9 W på SSB.
Ant: 2 separata inverterade dipoler för 40 och 80 m, 11 m upp.
QTH: 10 m från havet vid Björkön, c:a 3 mil SO Sundsvall.
Ops: SM3CER, SM3CWE, SM3ESX & SM3EVR.

SK3GA/P JP81NR

SK3GA/P körde 30 QSO innan accen tog slut!!! 3 OH samt 1 LA.

Roligaste kontakten var med SM3CLA/P i Gävle. Han trodde inte att han hade kört oss, så han ringde mig på em och kollade om det var sant!! Han körde med 1 mW!!!!! SM3JTA, Gunnar satt och skojade och undrade om han körde med potatis?!!!

Tyvärr blåsigt.

SM3DBU, Leif vid riggen.

Pwr: 2 W.
Ops: SM3DBU & SM3JTA.

SK3GK/P JP80OP

SK3GK/P, Bomhusbackens radiocamp!

En blåsig portabeltest med tältresning, fästingar och och tältras.

Ja, det låter kanske en aning underligt, men så kan man sammanfatta den utflykt som ett gäng glada "amatörer" från GKA gjorde under vårens omgång av SSA:s Portabeltest.

SM3RMH Lasse, SM3RNN Nisse, SM3WFR Tobias och SA3ARK Danne gjorde slag i saken och belägrade en av Gävles högre alper under helgen 19 - 20 maj. På torsdagen den 17 maj, åkte vi till Sågmyra, utanför Falun, och köpte ett 20-tält med kamin. Enbart den strapatsen är värd en egen berättelse.

Tobias och jag startade färden till Sågmyra och vi tänkte att det inte borde ta mer än en kvart att få köpet avklarat. Resan dit tog en dryg timme, likaså resan hem. Men stoppet i Sågmyra blev en och en halv timme. Då kan man ju undra varför? Jo, när vi närmar oss den adress vi fått av säljaren, så visade det sig att vi inte skulle hitta dit på egen hand. Det finns fler än en väg i Sågmyra. Tobbe ringde och en man vid namn Klaus svarade, att vi var i rätt område. Efter ett par minuter var vi på plats.

När vi styr in vårat åkdon på den gård vi skulle till, så möter en man med världens, eller åtminstone Sågmyras längsta polisonger upp. Han presenterar sig och frågar varför vi har en massa (2 st) antenner på taket. Ja, svarar jag, vi är sådana där tokiga radioamatörer. Han skiner upp som en sol och berättar att han tänkte ta cert när han var yngre, men hade fastnat i LF-spåret. Han hade till och med lite prylar ståendes i uthuset.

Det visade sig att i uthuset fanns ett par kompletta rörslutsteg och en himla massa banankartonger med tidningar, böcker, manualer till radioapparater, m. m. Vi hade med andra ord hamnat i "himlen", eller näst intill. På denna gård fanns nog det mesta en teknikgalning, som samlar på gamla prylar skulle vilja ha.

Efter att ha fått sett både det ena och det andra på denna gård, kom plötsligt Klaus på att han hade en Shure-mikrofon från sent 20-tal samt tillhörande AGA-förstärkare. Alltihop i originalskick. Lite dammigt bara! Vi packade till slut in tältet och kaminen i bilen och kikade in till Klaus i hans konstnärsatelje. Han är nämligen konstnär med metallskrot som specialité.

Hur som helst, hemfärden gick bra och vi hade därmed lagt grunden till den radioexpedition, som sedan följde på lördagen och söndagen.

På lördagen samlades vi för tältresning och antennmontage. Ett lätt regn passerade på förmiddagen, så vi beslutade att bygga tält under eftermiddagen. Efter ett antal klättringar upp till 45 m.ö.h., så började vi med att konstatera följande: Inga tältpinnar att slå ned i jorden! Vi hade i all upphetsning glömt det lilla paketet med tältpinnar i Sågmyra. Hur som helst, så lyckades vi samla ihop ett antal pinnar att dunka ner i den steniga marken. Vi kunde snabbt konstatera att mer än pinnar behövdes, för att hålla tältet på plats i blåsten. Efter tre timmars slit, fick vi tältet att stå kvar. Äntligen kunde vi börja med antennerna. Det gick desto bättre och vi kunde snabbt vara On Air!

Ett tappert försök att köra SM/OH-landskampen på 2 m gjordes, men det blev endast tre QSO:n. Dåliga konds och få stationer aktiva.

Natten avlöpte väl. Varmt och skönt i tältet. Kaminen gjorde sitt jobb.

Så var det då dags för huvudaktiviteten, nämligen portabeltesten. Vi hade ställt upp bord och stolar i tältet. Efter ett par QSO på CW, så rasade tältduken ner över huvudet på mig. Blåsten gjorde så att tältduken krängdes av från topphatten. Som tur var hade kaminen kallnat. Tänk om det hade hänt på natten. Huvaligen!

Efter att ha snabbevakuerat tältet och packat ihop det, så riggade vi upp grejorna ute under bar himmel. I skydd av SM3WFR:s bil, så kördes ett 20-tal kontakter på både 40 och 80. Det roligaste QSO:t, var det med SM3CLA Karl-Olof. Han körde med QRPP sändare, endast 1 mW!!!!! Inte riktigt frekvensstabil, men med bra signal och ton trots allt.

Med på berget fanns också SA3ARK:s IC-703:a. Danne körde växelvis med oss på 40 och 80 m. Med förkortad vertikalantenn, lyckades han skrapa ihop ett antal QSO:n. Mycket imponerande!

Efter att nöjt konstaterat att vi genomfört portabeltesten, så bröt vi upp vid 13 tiden. Vi kommer med all säkerhet att köra höstomgången också. Passar även på att tacka SM3XRZ Kristian och SA3ARQ Martin för besöket!

73 de Lasse SM3RMH och övriga operatörer.

Rig: Yaesu FT-857, 3 x 17 Ah batteripack, handpump och mikrofon..
Pwr: 15 W.
Ant: Zepp-antenn med dubbla feeders.
QTH: Bomhusbacken, Gävle.
Ops: SM3RMH, SM3RNN & SM3WFR.

SK3PH/P JP81HU

Portabeltesten, Delsbo Radioklubb, Maj 2007

Vid Delsbo Radioklubbs planering för våraktiviteterna beslutades att portabeltesten skulle köras med klubbens signal från udden i Norrdellen, bakom Blodmyra Camping. Därifrån har vi kört våromgången i flera år i rad nu. Stället har flera bra egenskaper, höga tallar att sätta upp antenner i, lagom avstånd från Delsbo, det går att åka ända fram med bil, ett bra radioläge med vatten på flera sidor samt inte minst en hänförande utsikt.

Förberedelserna började redan på lördagen med genomgång av vad som skall med och packning av dessa grejor. Jag försökte även (i sista minuten) reparera min Ten-Tec Argosy, som gått sönder efter att ha kopplats till batteriet med fel polaritet. Men det visade sig knepigare än vad jag hade räknat med. Förmodligen måste ett oscilloskop användas. Jag har visserligen ett sådant, men efter en del flyttningar kan det bli knepigt att leta rätt på en lämplig oscilloskopprob. Annars hade jag föredragit Argosyn framför klubbens TS-140S. Den förstnämnda har bättre QSK (break-in) och bättre faciliteter för att köra QRP (lågeffekt).

Jag startade vid 7.20-tiden från Hudiksvall, och anlände hos Dan/SM3MTQ strax före åtta. Dan hade en del kvar att fixa med, så jag for vidare ut till vårt QTH för dagen. Där plockade jag fram vår slangbella med påmonterad spinnrulle, och sköt upp linor i tallarna för att fästa upp vår W3DZZ. Slangbellan gör antennuppsättningen lättare. Jag träffade rätt på första försöket bägge gångerna. Vikten som används är en blyvikt 30-40 gram för fiske. Detta gör att denna metod är ofarligare för omgivningen, än att använda ett kastlod som väger ca 3 hg. Man måste dock tänka på att skydda ögonen och ansiktet.

Innan jag var riktigt klar med antennuppsättningen anlände Dan. Vi startade med att rigga upp den presenning som vi brukar använda, för att skydda oss mot sol och regn, I den hårda byiga blåsten visade det sig svårare än vad vi räknat med och tog också längre tid naturligtvis.

Antennuppsättningen färdigställdes och riggen riggades upp (hi). Ett svep på 80 mb avslöjade att många fonistationer som körde SMP redan var igång. Första QSO:t blev därför på SSB. Glädjande nog visade det sig vara ganska många stationer igång på SSB. Då jag var ensam CW-operatör, så betydde det mer möjlighet att komma ifrån riggen då och då.

Dan, SM3MTQ vid riggen.

Vårt upplägg på SMP-testen är att främst skapa en friluftsaktivitet, där även de klubbmedlemmar som inte är testkörare kan deltaga. En viktig del av aktiviteten är grillning och kaffekokning. Förutom fotograferna Roland Lundgren och Olle Olsson/SM3SFR, kom också Håkan Johansson/SM3GZP ut tillsammans med vovven Ricko.

Rolf, SM3GUJ kokar kaffe.

Blåsten var jobbig denna gång. Den var byig och efter långa lugna perioder kunde det ta i och blåsa så att logg, skrivmateriel och hörlurar riskerade att flyga iväg långt. Dånet under presenningen kunde också tidvis vara besvärande. Efter testens slut körde vi några rag-chew QSO:n, främst med portabla stationer på 80 m. Hoppackning och städning tog sin tid, och jag var tillbaka i Hudiksvall först vid femtiden på eftermiddagen.

Rolf Larsson/SM3GUJ

Rig: Kenwood TS-440.
Pwr: Uteffekt under 4 W.
Ant: W3DZZ, ca 15 m upp.
QTH: Ute på en udde i Norrdellen vid Blodmyra Camping.
Ops: SM3GUJ & SM3MTQ.

SK5BN/P JO88KH

Strålande väder i Tyrislöt, S:t Anna skärgård. Bra konds på 80, långskip på 40 gav en del långväga QSO:n. Vår logghållare var Lennart SM5AQI.

Derek, SM5RN vid riggen och Lennart, SM5AQI loggar.

Rig: Elecraft K1 för 40 och 80 m.
Ant: 80 m - 2 x 19.5 m, upp 15 m, 40 m - 2 x 10 m, upp 12 m.
QTH: Tyrislöts Camping i S:t Anna.
Ops: SM5AQI, SM5AWU & SM5RN.

SK5EW/P JO79XC

En härlig dag i skogen med allt som hör portabeltesten till. Bl. a. mygg, göken och QSOn. Vi fick dessutom besök av en älg av fjolårsmodell, men dess besök blev kortvarigt.

SM5FUG, Janne skjuter upp bärlinan till dubbeldipolen med hjälp av ’Easyhanger’.
SM5FUG, Janne skjuter upp bärlinan till dubbeldipolen
med hjälp av "Easyhanger".

Kul med så bra aktivitet och många premiärsignaler i SMP för oss. Som vanligt fick vi ej alla vi hörde och det är lite frustrerande.

SM5IMO, Dan vid riggen. Antennen skymtar högt uppe bland tallkronorna.
SM5IMO, Dan vid riggen.
Antennen skymtar högt uppe bland tallkronorna.

Vi hade ett glapp i vår dubbeldipol och detta åtgärdades genom att slaka på bärlinorna. Dags att pensionera mittisolatorn (HyGain från 1978) innan höstomgången. Vi hörs då.

Pwr: < 1 Watt.
Ant: Dubbeldipol.
Ops: SM5FUG & SM5IMO.

SK6BH/P JO59PB

- - -

Ops: SM6CIX, SM6EAK & SM6FAM.

SK6GB/P JO57XP

Fick tyvärr för lågt S-värde på grund av ett handhavandefel. Vi glömde slå om avstämningsenheten från avstämning till mottagning.

Rig: Yaesu FT-817ND, 12 V 18 Ah MC-batteri, MFJ-269.
Ant: Dipol för 80 m, 2 meter ovan mark (NVIS).
QTH: Välen Kolonin, Västra Frölunda, Göteborg.
Ops: SM6MLY & SM6OER.

SK6HD/P JO68TD

Ops: SM6FKF & SM6NET.

SK6JX/P JO66FW

Rig: Kenwood.
Pwr: 15 W.
Ant: 83 m Loop.
QTH: Ca 7 km norr Falkenberg.
Ops: SA6APZ SM6OMH & SM6YED.

SK6NP/P JO68MB

Ops: SM6BUV & SM6MVE.

SK7AF/P JO77JO

- - -

Ops: SM7AJZ, SM7CAC, SM7DZD, SM7ETW, SM7VRJ & SM7XFD.

SLØCB/5/P JO88DG

Sol och blåst vid Yxningens strand plus bra aktivitet på banden gjorde detta till en riktig höjdartest. Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma med en ynka liten Watt. Vi hörs i höst igen!

SM5PHU, Jonas loggar och SM5IXE, Thomas kör (eller är det tvärtom?).
SM5PHU, Jonas loggar och SM5IXE, Thomas kör
(eller är det tvärtom?).

SMØFKI, Ulf verkar ganska "påpälsad". (Blåste det kyliga vindar på ert QTH?).
SMØFKI, Ulf verkar ganska "påpälsad".
(Blåste det kyliga vindar på ert QTH?).

Ops: SMØFKI, SM5IXE & SM5PHU.

SL5ZYB/P JO79UJ

Pwr: Uteffekt 3.8 W.
Ops: SM5OJN & SM5XRO.

SA3ARK/P JP80OP

Tackar för en trevlig test, något blåsig kanske, men det är ju svårt att påverka.

73, SA3ARK.

Ops: SA3ARK & SM3RNN.

SMØIHR/P JO89VK

I strålande morgonsol klättrade vi de 100 meterna uppför den så här års grönklädda skidbacken. Kånkande med händer och ryggar fulla med allt som tarvas för en lyckad portabeltest, d. v. s. bord, stolar, dipoler, koaxkablar, kastlod, snören, blyackar, QRP-riggar, buggar, kaffetermosar, smörgåsar... Men den ansträngningen var det värt. 360 grader fri horisont med Mälarens vatten vid bergets västra rötter.

SMØIQC, Lars beundrar utsikten medan SMØIHR, Anders kör.

Det gick utmärkt på 80-metersbandet med inverted-V-dipolen fäst vid belysningstolpar på ca 15 m höjd. På 40 m gick det sämre. Kanske beroende på ett lite för DX-betonat antennläge.

Lars, SMØIQC har tagit över operatörsplatsen och har Olle, SMØIEA som bisittare.
Lars, SMØIQC har tagit över operatörsplatsen
och har Olle, SMØIEA som bisittare.

Vi hoppas att åter igen kunna bli QRV på detta höga och QRM-fria QTH i framtida SMP-tester. Kanske redan i hösttesten i augusti.

Rig: Yaesu FT-817.
Ant: Dipoler.
QTH: På toppen av brukets skidbacke i Järfälla 65 m.ö.h.
Ops: SMØIEA, SMØIHR & SMØIQC.

SM3N/P (SM3NXS) JP82UJ

SMP-rapport från SM3N/P loc JP82UJ

Vi rekade veckan före, skogsbilväg med tallar på ömse sidor. Perfekt spann mellan dem. 80 m-feedern ramlade ner precis på bilen.

Antennmontage enligt RAKV RA630, snörhink och lod. Första kastet snett uppåt/bakåt och rakt ner 5 m bakom bilen, som flyttades fort av en skrattande SM3SJN, Kent. Puh. Sen gick det bättre och med några rappa kast satt varsin 40 och 80 m dipol högt och fint. Lite väl högt för NVIS, men det gick skapligt ändå.

SM3SJN, Kent hissar upp antenner.

Effektmetern 0,9 W keydown på CW. Fantastiskt vad lite som behövs.

Schacket - SM3SJN:ns bil - som synes ståndsmässigt med lädersäten och regn/vind/solskydd.

Kraft från nyladdat löst bilbatteri användes genom testen.

För säkerhets skull tog vi med kragget till min gamla IC-701:a samt ett portabelt elverk 220 V. Obrukbart! Det lilla elverket på 650 VA orkade inte hålla 220:n stum nog. Lät illa och över hela bandet, enligt de rapporter vi fick, när vi testade detta da’n innan. Så, för en ren signal, med elverk måste i.a.f. min IC-701:a köras via laddare och 12 V-batteri ändå. Kanske en erfarenhet att notera för din nödsambandsuppsättning?

Testens häftigaste QSO fick op. SM3NXS med SM3CLA/P. Han hade 40 mW och halvdöende batteri, som det lät. Ryss-sound med kraftigt chirp och drev ordentligt varje sändningspass. Så pass, att vi fick jaga efter med RIT:en, för att hålla honom i CW-filtret. Vi gav 537 tror jag. Kul med QRPP. Och med ett så personligt "sound".

Sten, SM3NXS och Lars, SM3KYH sitter bekvämt i Kents bil.

Vi hörs väl i höstomgången? Då blir det bättre antenner. Och fler op:s på SM3N/P. Roland SA3ADT kunde inte delta - han var sjuk.

73 de SM3NXS (SM3N) Sten, SM3KYH Lars, SM3SJN Kent.

Rig: Icom IC-701, bilbatteri.
Ant: 2 separata dipoler för 40 och 80 m.
Ops: SM3KYH, SM3NXS & SM3SJN.

SM4YXA/P JP7ØIW

Ett glatt gäng vid Siljans strand. Blåsigt väder så vi flyttade in i sjöboden. Kul att så många var med i år. Tack för en rolig vår-portabeltest, på återhörande till hösten.

Tre fjärdedelar av gänget: SM4YWO/Mikael, SM4IED/Mats, SM4YXA/Mikael.
Tre fjärdedelar av gänget:
SM4YWO/Mikael, SM4IED/Mats, SM4YXA/Mikael.

Hur var det nu man gjorde för att få det att funka? SM4YXA och SM4YWO funderar.
Hur var det nu man gjorde för att få det att funka?
SM4YXA och SM4YWO funderar.

Här är förklaringen varför en YXA helt plötsligt låter så bra på CW. Det är ju en IED!
Här är förklaringen varför en YXA helt plötsligt låter så bra på CW.
Det är ju en IED!

Utsikt från vårt QTH vid Siljans strand. Dom ljusskygga är YXA och YWO.
Utsikt från vårt QTH vid Siljans strand.
Dom ljusskygga är YXA och YWO.

Rig: Icom IC-706, batteri.
Ant: 2 x 19,5 m dipol uppskjuten i 2 tallar med hjälp av EZ-hang, ett perfekt vapen för att montera dipoler högt upp i trädkronorna.
Ops: SM4IED, SM4YWO, SM4YWZ & SM4YXA.

Janne/SM3CER

KOMMENTARER SMP Vår 2007
Single Operator Multi Operator

RESULTAT
Vår 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Höst 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Please send corrections/changes/new rules/results to: